Vertė Indrė Dačkutė
Redagavo Eglė Karpavičiūtė
Ankstyvosios vaikystės metu (vaikų darželyje) mokymasis vyksta per žaidimą. Pradinėse klasėse (1-5 kl.) įtraukiama ryški vaiko vaizduotė: akademiniai mokslai susipynę ir paremti pasakojimais, menais, muzika, judėjimu ir praktine veikla. O vyresnėse klasėse (9-12 kl.) pateikiama mokymo programa, skatinanti kritinį, savarankišką mąstymą, meninę raišką ir praktinę patirtį.
Ankstyvaisias vaikystės metais skiriamas dėmesys kūno koordinacijai, vaizduotės stiprinimui, socialiniams santykiams, meilė darbui ir žaidimams, sukuria pagrindą vėliau ateisiantiems akademiniams mokslams. Kai budami moksleiviais per istoriją patirs kalbų, meno ir literatūros grožį, pasaulio civilizacijų kultūrą, o per matematikos pamokas mokiniams augant ir bręstant bus pateikiama vis sudėtingesnė ir sudėtingesnė akademinė medžiaga.
Mokykloje mokoma gerbiant vaiko raidą. Nebandant skubinti ar pagreitinti proceso, mokiniai įgauna pasitikėjimą savimi bei nuolatinį susidomėjimą aplinkiniu pasauliu. Trumpai tariant, Valdorfo darželio ir mokyklos vaikai gali patirti vaikystės kelionę, kurioje suteikiamos sąlygos išsaugoti smalsumo ir kūrybos kibirkštis.
Nepriklausomai nuo vaiko amžiaus, tipiška Valdorfo vaiko diena teka kvėpavimo ritmu. Nuo tyliai ir dėmesingai klausomo pasakojimo darželyje iki dalyvavimo poemos diskusijoje mokykloje. Tai momentai, kai mokiniai giliai susikaupia, susikoncentruoja, įkvėpia. Vėliau tai pakeičiama iškvėpimu - žaidžiant pertraukos metu ar per meninį užsiėmimą, tokį kaip: mezgimas, nėrimas, piešimas, tapyba ir kt. Ši pusiausvyra optimizuoja mokymąsi, mažina stresą ir nuovargį bei leidžia mokiniams sveikai ir subalansuotai praleisti dieną mokykloje.
Šaltinis: www.yorksteinerschool.org
Valdorfo mokyklų mokymo programa yra pagrįsta Šteinerio nuomone ir mokymu apie vaiko vystymąsi. Tai padeda lavinti visą vaiką: jo galvą, širdį, rankas, o ne tik intelektą.
Mokymo plane matyti, kaip akademiniai dalykai yra integruoti ir suteikia visapusišką išsilavinimą.
Kai kas, kas anksčiau buvo būdinga tik Valdorfo mokykloms, dabar kai kur yra moderniausia pedagogika valstybinėse ir privačiose mokyklose: mokymasis periodais, klasės mokytojas, kuris lydi klasę ilgiau negu iki 4 klasės, charakterio ugdymas bei mokymas, kuris apima skirtingus mokymosi stilius.
Manome, kad laikas mokykloje turėtų būti atradimo procesas, o ne laikas, praleistas mokantis laikyti testą.
Mūsų pradinėse klasėse (1-5 kl.) mokiniai yra vertinami stebint klasę ir per kelerius metus plėtojant ryšį tarp mokinio ir klasės mokytojo, įskaitant specialybės dalykų mokytojus. Augant mokiniui, pristatomos tradicinės viktorinos, testai, rašto darbai ir projektai. Mokytojai stebi ir matuoja, kaip mokinys tobulėja pagal mokymo programą, pateikdamas įžvalgas, rašto darbus, kuriose atpažįstamos kiekvieno studento stipriosios pusės ir iššūkiai.
Skirtingais metų laikais mes susitinkame kaip mokyklos bendruomenė, norėdami pažymėti metų laikų praėjimą ir apmąstyti, kad tai, kas vyksta išoriniame pasaulyje, taip pat vyksta kiekviename iš mūsų. Rudenį mes švenčiame Mykolines. Tradiciškai Mykolinės Valdorfo mokyklose švenčiama kaip vidinės stiprybės, drąsos ir valios, išsivadavimo iš baimių šventė. Vėliau, lapkritį, ateina žibintų laikas. Lapkritis - galima sakyti pats tamsiausias metų laikas, todėl reikia pasišviesti žibintais. Tai lyg padovanoti truputį paskutinės saulės šviesos, kuri rūpestingai apgaubta žibinte - tarsi norėjimas ją išsaugoti, išlaikyti. Ši šventė mums primena, kad daug šviesos mes turime ir viduje, kurią galime dalintis su kitais. Vėliau yra paminima advento pradžia - iš eglių šakų sudedama didžiulė advento spiralė. Spiralės viduryje deganti žvakė simbolizuoja dieviškąją šviesą. Skambant giesmėms, kiekvienas vaikas praeina tą kelią iki šviesos, pasiima jos ir suranda savo vietą tame kelyje.