Apie trinarystės principą trumpai


Balandžio 4 dieną Klaipėdos Gamtos mokykloje svečiavosi Kristina Pačėsienė, viena iš Kauno Valdorfo mokyklos steigėjų. Norime pasidalinti jos pasakojimo ištrauka apie trinarystės principą, gyvenantį Valdorfo ugdymo įstaigose:

„[…]Valdorfo pedagogikos esmė yra trinarystė. Trinarystė mokyklos organizacijoje pasireiškia tėvų, vaikų ir mokytojų jėga. Mokyklos, mokančios pagal šią pedagogiką, be tėvų neatsiranda, jos tiesiog nesusikuria. Išimkime nors vieną iš šių jėgų…ir kas tada lieka…? Kai kur tokios mokyklos gyvuoja, be tėvų jėgos, tačiau Valdorfo mokykloje yra puoselėjama trinarystė: aktyvūs tėvai, vaikai ir mokytojai – tai jėgos, kurios gali papildyti, padėti viena kitai. Tai, kaip iš Prancūzijos revoliucijos atėjusi trinarystė: ‚,Laisvė, Lygybė, Brolybė“. Tai žodžiai, kurie gyvena ir užima atitinkamą vietą Valdorfo pedagogikoje.

Laisvė – pasireiškia mokytojo laisve kurti, pateikti mokomąją medžiagą. Jis žino tikslą, ko reikia vaikui tam tikrame amžiaus tarpsnyje ir jis yra laisvas rasti medžiagą ir pateikti ją taip, kaip yra geriausia tą dieną, tuo momentu.

Brolybė – Valdorfo mokyklos neišsilaiko iš valstybės. Dažniausiai jos ir yra ne valstybinės: įsikuria kaip VšĮ.  Šios mokyklos turi išlaikyti savo pastatus, juos gerinti, išlaikyti mokytojus, kurie nepatenka į valstybės finansuojamų profesijų sąrašą, pvz. euritmijos mokytojas. Valdorfo mokykloje svarbus brolybės principas. Jis pasireiškia tėvų pagalba, iniciatyva, padeda finansiškai išlaikyti mokyklą. Šioje mokykloje dažniausiai piniginius klausimus sprendžia tėvai. Jie rūpinasi mokyklos materialine gerove, socialiniu gyvenimo – iniciatyvų organizavimu.

Lygybė – pasireiškia teise mokytis, teise būti klasėje, teise būti tokiu pat svarbiu kaip ir kitas.

Valdorfo pedagogika turbūt todėl ir gyvuoja jau 100 m., nes turi aiškų pamatą. Ar tinka šį mokykla kiekvienam? Taip, jeigu tiki šiomis tiesiomis. Kurti Valdorfo mokymo įstaigą yra sunkus sprendimas, prisiimama didžiulė atsakomybė. Tai kaip mažas kūdikis, praeina nemažai laiko, kol, tartum vaikas, mokykla atsistoja ant savo kojų […]“.